Zakładając konto otrzymujesz 2GB do wykorzystania. Przestrzeń tą możesz bezpłatnie zwiększyć nawet do 10GB lub wybrać płatną opcję, która za $100 lub $200 rocznie oferuje odpowiednio 50GB i 100GB do wykorzystania.
Autorzy Dropboxa postarali się o to, żeby ich usługa była dostępna z jak największej ilości urządzeń. Aktualnie aplikację Dropbox można zainstalować na komputerach z systemem Windows, Linux oraz MacOS. Do plików można się również dostać z poziomu przeglądarki internetowej odwiedzając stronę dropbox.com. Dropbox umożliwia również dostęp oraz edycję oraz udostępnianie z urządzeń mobilnych dzięki aplikacjom na iOS (iPhone, iPod Touch, iPad), Android i Blackberry.
Dropbox chroni twoje pliki szyfrując je korzystając z algorytmu AES-256bit oraz zapewniając szyfrowanie SSL przy połączeniach programu z "chmurą". Połączenie ze stroną Dropboxa jest również szyfrowane protokołem SSL. (więcej o szyfrowaniu na wikipedia.org)
Instalacja
Pliki „w chmurze” można mieć na różne sposoby, jednak twórcy dropboxa zadbali nie tylko o dostępność ale i łatwość użycia.
Rozpoczynamy od wejścia na stronę dropbox.com i założenia sobie darmowego konta.
Drugi krok, to zainstalowanie programu o nazwie "Dropbox" na komputerze.
Dropbox ma obecnie dwa tryby działania które wybiera się przy instalacji (można je później zmienić w ustawieniach programu):
- domyślnie tworzy folder na naszym dysku (~/Dokumenty/Dropbox/ - jego lokalizację można zmienić podczas instalacji), który jest automatycznie synchronizowany z "chmurą" za pomocą małej aplikacji działającej w tle (jej ikonka po zainstalowaniu znajduje się przy zegarze na pasku Start Windows),
- "selective sync" z kolei pozwala nam wybrać, które foldery pod ~/Dokumenty/Dropbox mają się synchronizować z chmurą - opcja również dostępna w ustawieniach programu Dropbox.
Obsługa
Katalog Dropbox
Obsługa jest banalnie prosta. Wszystko co znajdzie się wewnątrz tego katalogu zostanie automatycznie skopiowane na konto Dropboxa i pozostałe urządzenia. Plikami w dropboxie zarządzasz tak samo
jak tymi na dysku. Możesz je edytować, zmieniać nazwy, tworzyć
podkatalogi, a wszystko to zostanie automatycznie zsynchronizowane i
zamienione na serwerze i pozostałych twoich urządzeniach. Daje Ci to
możliwość pracy na wielu urządzeniach bez zastanawiania się gdzie jest
najnowsza wersja pliku. Dodatkowe komputery i/lub urządzenia przenośne „podpinamy” do Dropboxa instalując na nich program. Synchronizacja
Synchronizacja wszystkich plików następuje automatycznie jak tylko dostępne jest połączenie naszego komputera z internetem.Każdy plik, który jest poprawnie zsynchronizowany ma w lewym dolnym rogu swojej ikonki zielony znaczek („ptaszek”). Pliki aktualnie synchronizowane mają znaczek niebieski (wygląda jak znak drogowy oznaczający rondo). Może się też pojawić czerwony „x”, gdy np. nie ma połączenia z serwerem, albo przekroczona została ilość dostępnego miejsca. Godne uwagi jest synchronizowanie plików między urządzeniami w obrębie tej samej sieci LAN. Zamiast wysyłać wszystko na serwery Dropbox, a następnie na pozostałe urządzenia, dane przesyłane są między urządzeniami za pomocą lokalnej sieci, co znacznie przyspiesza synchronizację.
Udostępnianie
Jednym z katalogów automatycznie utworzonych wewnątrz katalogu „Dropbox” jest „Public”. Wszystko co się tam znajdzie może być dostępne przez sieć dla każdego, wystarczy znać bezpośredni link (nie trzeba posiadać konta dropbox by ten link zadziałał). Klikamy prawym przyciskiem myszki na plik który wcześniej umieściliśmy w katalogu Public i wybieramy Dropbox > Copy public link. Teraz możemy wkleić link w treści maila lub na czacie by osoby które w niego klikną mogły zobaczyć nasz plik. Współdzielone katalogi („Shared folders”), to drugi sposób udostępniania danych przez Dropbox. UWAGA! Ten sposób współdzielenia umożliwia innym osobom edycję i usuwanie naszych plików. Różnica polega na tym, że dostęp mają tylko osoby wybrane (zaproszone). Jeżeli którakolwiek z osób dokona zmian w obrębie katalogu, to zostaną one automatycznie zaktualizowane u pozostałych. Rozwiązanie nadaje się do zbiorowej pracy nad jakimś projektem. By dać możliwość współdzielenia plików musimy kliknąć na katalogu zawierającym dane pliki prawym przyciskiem myszy i wybrać Dropbox > Share this folder ... otworzy nam się strona Dropboxa na której będziemy mogli zaprosić osobę do korzystania z naszego katalogu. Ta osoba musi sobie założyć konto Dropbox by uzyskać dostęp do udostępnionych plików.
Katalog na zdjęcia („Photos”) to trzeci specjalny typ katalogów w Dropboxie. Umieszczone w nim obrazy zostają automatycznie udostępnione w formie galerii. Dodanie podkatalogów ze zdjęciami spowoduje utworzenie osobnych galerii dla każdego z nich. W ten właśnie sposób możemy udostępniać znajomym i rodzinie zdjęcia. Wysłanie linku do galerii jest dużo wygodniejsze niż wysyłanie linków do każdego pliku osobno lub wysyłanie po kilka zdjęć w e-mailach do każdego. Ciekawym rozwiązaniem jest utworzenie współdzielonego folderu wewnątrz tego na zdjęcia. Dzięki temu kilka osób może dodawać zdjęcia do wspólnej galerii (np. z grupowego wyjazdu w góry).
Wszystkie pozostałe pliki i katalogi dostępne są tylko dla Ciebie.
Odzyskiwanie plików
W przypadku usunięcia lub edycji jakiegoś pliku Dropbox umożliwia przywrócenie jego poprzedniej wersji.
- Gdy chcemy odzyskać usunięty plik klikamy prawym klawiszem w ikonkę Dropbox przy zegarku na pasku Start i wybieramy "Launch Dropbox website. Wyświetli nam się lista naszych plików. Teraz klikamy w "Show deleted files" i w liście plików pokażą nam się pliki które wcześniej usunęliśmy (szary kolor). Klikając na pliku uzyskamy opcję odzyskania pliku (Undelete), całkowitego usunięcia (Permanently delete) oraz przywrócenie wcześniejszej wersji (Previous version).
- Gdy chcemy odzyskać wcześniejszą wersję pliku klikamy na danym pliku prawym klawiszem i wybieramy Dropbox > View previous version. Wyświetli nam się strona internetowa na której możemy wybrać wcześniejszą wersję pliku.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz